Slyšeli jste již někdy o nařízení Gdpr? Pokud ne, jistě vás zajímá, o co vlastně jde a proč se v posledních letech okolo tohoto pojmu vytvořilo tolik diskuzí. Toto nařízení pochází z dílny Evropské unie a v zásadě nahradilo náš český zákon o ochraně osobních údajů.
Toto nařízení je v pár zásadních věcech rozdílné od našeho původního zákonu. Hlavní myšlenka spočívá v tom, aby byla ochrana osobních údajů pro všechny obyvatele Evropské unie stejná. Otázka různých práv v různých zemích byla matoucí a mnohé nadnárodní společnosti ji zneužívali. Nebyli výjimkou, kdy obchodovali s osobními údaji a vydělávali na nich. Zejména proto vzniklo tohle nařízení GDPR neboli General Data Protection Regulation.
Již zmíněné nařízení je v platnosti již od roku 2018. Nicméně některé firmy se do dnešních dní s tímto nařízením nedokázaly sžít a stále jej v plném rozsahu nedodržují. Za předpokladu, že k takovým firmám patří i ta vaše, měli byste urychleně vyhledat odborníka, který vám s implementací těchto pravidel pomůže. Pokud by totiž do vaší firmy přišla inspekce a odhalila nedostatky v tomto ohledu, mohou vás čekat nemalé finanční sankce a další zbytečné problémy. Všem těmto problémům je lepší předcházet, neboť by to mohlo znamenat i škraloup na pověsti vašeho podniku. Vyplatí se proto investovat do GDPR speciality.
Mezi základní věci, které se oproti původnímu zákonu změnily, patří například zákaz publikování fotografií cizích osob, které vám k uveřejnění nedali souhlas. Je tomu tak zejména proto, že fotografie obličeje byla odsouhlasena jako osobní údaj a žádný podnik nemá právo uveřejňovat žádné osobní údaje bez výslovného nebo písemného souhlasu. Zejména tato změna udělala čáru přes rozpočet všem těm, kteří byli zvyklí publikovat fotografie z různých firemní akcí.
Nicméně nařízení je rozsáhlí dokument a změn oproti původnímu zákonu je mnohem více. Člověk, který v oboru nemá žádné vědomosti, jen těžko dodrží všechny nařízení, proto je opravdu na zvážení každého vlastníka firmy, zda nezaměstná i jakého GDPR specialisty.