I když všichni řidiči nemají zimu zrovna rádi zimu, může jim právě pomoci. Hluboké teploty pod nulou přímo odhalují poruchy motoru včetně dalších vad. Pokud se tedy v bazaru setkáte s tím, že vůz, na který jste si v mrazu domluvili prohlídku, bude mít předem rozehřátý motor, tak se můžete rovnou otočit a jít zpět domů. Tím to stylem byste určitě nic nezjistili a je možné že se majitel bazaru snaží zakrýt určité vady.
Nastartovat totiž úplně studený motor je ta nejlepší věc jakou můžete udělat. Poté se stačí už jen poslouchat zvuk, který začne motor vydávat. Klasikou je zvuk připomínající chrupání u alternátorů, načatých ložisek u napínajících kladek a dalších. Ložisko lze za studena slyšet většinou trochu přidřené. Tyto zvuky však po prohřátí motoru často ztichnou.
Pohyblivé součásti na podvozku mohou za mrazu trpět zhoršenou funkcí doprovázenou skřípáním nebo vrzáním. Způsobují to gumová uložení komponentů, která jsou opotřebená. Tím však výčet nekončí. Dalšími činiteli těchto zvuků mohou být přidřená uložení tlumičů nebo rezavé plochy kulových čepů. Benzínový motor, který má horší kompresi musí točit déle startérem, aby naskočil. Tento problém vyskytující se na jednom válci, může po uběhlém čase od nastartování motor houpat na volnoběh.
Studený start je rozhodujícím faktorem pro dieselové motory, kde hraje důležitou roli mechanismus spalování. Pokud bude prodejce tvrdit, že je to v pořádku, tak se nenechte zmást tím, že při druhém nastartování už nic slyšet nejde. Když totiž motor několikrát zapneme a tím ho protočíme, dojde k tomu, že se aspoňčástečně ohřeje a všechny zmíněné vady se mohou dočasně vytratit.
Prohlídka automechanikem by pro Vás měla být samozřejmostí. Docela skvělou nabídku na kontrolu má nyní Škoda, která provede kontrolu Vašeho vozu s bazaru zcela zdarma. Ojetou škodovku, ale musíte vlastnit jako soukromá osoba minimálně dva měsíce. Nezapomeňte také, že v kupní smlouvě musíte mít velmi dokonale popsaný stav vozidla.