Dobrý podnikatel by měl být mimo jiné také dobrý psycholog, což není alespoň ze začátku úplně snadné. Odhadnout potenciálního zákazníka nebo zaměstnance pro zkušeného podnikatele není obtížné, ale začínající podnikatel může narážet na takzvané interakční chyby (neboli komunikační chyby), díky kterým nezhodnotí zcela objektivně druhou osobu. Těchto chyb se poměrně často dopouštíme při vnímání druhých lidí.
Interakční chyby
1. Haló efekt – zajímá nás jen jeden nápadný rys člověka, pozitivní, nebo negativní a podle něj pak člověka automaticky hodnotíme. Například podle špatného oblečení hodnotíme člověka komplexně celého.
2. První dojem – nastává ve chvíli, kdy se s člověkem setkáme osobně. Například krásně oblečená žena, přiřazujeme jí vybrané způsoby, nejlepší chování a dokonalost – nemusí být pravda.
3. Logická chyba – člověka hodnotíme na základě jednoho výrazného rysu. Například u blonďatých dívek vyvstávají pochyby o jejich inteligenci.
4. Efekt mírnosti – jsme mírnější na lidi, kteří nám jsou sympatičtí, což je chyba. Ne vždy se sympatický člověk charakterem vyrovná člověku méně sympatickému.
5. Efekt sociálního postavení – odlišné chování k lidem z vyšší a z nižší společnosti. Důležitou roli hraje postavení hodnotícího a profese hodnoceného (profesor, politik, lékař, dělník, uklízečka atd.). Tuto chybu děláme všichni a velice často. Někdy nic jiného nezbývá.
6. Projekce – promítání sama sebe do druhého člověka. Například rodiče nutí své děti studovat školu jakou chtěli studovat oni sami atd. Člověk, který dělá tuto chybu očekává, že druhá osoba bude mít stejné názory a zájmy a bude se vším souhlasit.
7. Předsudky a stereotypy – zaběhnuté nepravdivé názory zkreslují skutečnost. Například Němci jsou špatní (pramení z 2. světové války), což nemusí být pravda. Ale vlastně je.